IDEE- ja ANDMEBAAS
pidupäeva korraldamiseks

13.12 2011

Pühadel, eriti jõulude ja jaanipäeva ajal on eestimaalastel kombeks liigsöömine. Vaadakem kasvõi ostukärusid, mis meenutavad pühade eel sõja- või orkaanieelset olukorda, mil on vaja pikaks ajaks toitu ette varuda. Juba vanarahva kombe kohaselt pidi jõulu ajal laud ööpäevaringselt kaetud olema.

Tulemas on jõulud, mil lauad hea ja paremaga kaetud. Kes siis suudab sellele silmailule ja lõhnabuketile vastu panna? Ülesöömisest oleme kuulnud nii pereliikmetelt, sugulastelt, sõpradelt ja/või kolleegidelt. Ülesöömise sümptomid: sööd, kui kõht pole tühi; söömise jätkamine, kui kõht on täis saanud; pidevalt toidu peale mõtlemine; peale söömist tekkiv kõhuvalu ja süütunne ning masendus...

Miks? Kas pühadelaua rikkus näitab heade aegade olemasolu? Tekitab hea tunde külaliste ees? Põlvkonnast põlvkonda kestnud traditsioon? Nauding söögitegemisest? Nauding, mida söömine pakub?

Voldemar Kolga sõnul on see, et inimesed söövad ohtralt ja siis räägivad ülesöömise kahjulikkusest, masohhistlik tava, mis iseloomustab postsovetlikku maailma. Inimene on looma moodi olend, kellele söömine pakub mõnusat materiaalset tasakaalu jõulude ajal laulude ja luuletustega peale tungivale vaimsele survele.

 Allpool on mõned nipid, kuidas end hoida pühade ajal nii, et oleks hea olla (ilma ülesöömiseta):

- hoidke toidukordadest kinni. Toidukorda pole mõtet vahele jätta eesmärgiga vähendada pidupäeva kaloraazhi. Niiviisi suudate kõige vähem kontrollida tegelikku näljatunnet õhtul pidulauda istudes. Kui terve päev on peas vasardanud mõte pidulauast, siis õhtul on raske end tagasi hoida ja lubatakse endale valimata kõike.

- alustage päeva korraliku hommikusöögiga. Parim, kui enne sööki teha kerge 20-30 minutiline treening. Hommikusöögiks sobib muna, viil täisteraleiba, kaerahelbepuder jne. Hommikusöök aitab hoida veresuhkru taseme stabiilsena, mis omakorda aitab vältida näljatunnet ja hoiab energiataset üleval.

- jooge rohkem vett, kui tavapäraselt (8 klaasi vett) päevas. Mõnikord tõlgendab keha janu ja veepuudust valesti ja me sööme joomise asemel. Kui teile ei meeldi lihtsalt vett juua, siis lisage veidi sidrunit, värsket pressitud mahla või jõhvikaid. Poest ostetud mahlad ja limonaad, samuti kohvi ja tee ei ole vesi, ega taga vajalikku vee vajadust organismis. Hea on teada, et vesi aitab enesetunnet kergendada ja organismil liigsest vabaneda.

- magage piisavalt. Väsinud vaim hakkab sihitult ekslema ja eneselegi ootamatult avastate end maiustusi söömas või mullijooke joomas. Süsivesikuterikkad toidud annavad kiire energialaengu, kuid liigsed süsivesikud muutuvad hiljem rasvaks.

- liikuge. Eriti hea, kui leiate aega õues liikuda (kõndida või joosta). Tund aega liikumist aitab kiirendada seedimisprotsessi ja varustab organismi hapnikuga. Lisaväärtusena aitab kaetud jõululauast mõnda aega kaugemal olla.

- vältige valkude ja süsivesikute korraga söömist. See on Eestis veidi keeruline, sest traditsiooniline jõulupraad eeldab kartuli, hapukapsa ja liha söömist. Proovige sel aastal süüa klassikalisest seapraest ainult hapukapsast ja kartulit või hapukapsast ja liha. Vaadake, kuidas teie keha sellele reageerib? Sellise suhte jälgimine eeldab ka seda, et kartuli vältimisel jäetakse kõrvale ka teised  süsivesikud, näiteks magustoidust kringel ja kook jmt.

Lõppkokkuvõttes võib muidugi öelda, et teooriaid on igasuguseid, kuid kõige aluseks on mõõdukus. Samas võib pühade ajal nn "väheke patustada". Oluline, et te ise sellest rõõmu tunnete, küll uuel aastal jõuab jälle alustada korralike eluviisidega:-)


Häid, tervislikke pühi!

  Jaga oma kogemust!
 
  Saada e-kiri